De Noorderbrug is sinds april 2020 onderdeel van 's Heeren Loo

Meer informatie

Online Hersenz behandeling gaat gewoon door, ook nu

  • Volg ons:

09.04.2020

“Ik ben blij dat ik juist nu door kan gaan met m’n behandeling. Dat ik, ook al is het dan via m’n laptop en telefoon, contact blijf houden met de behandelaren en de andere cliënten doet me goed”, aldus een Hersenz cliënt. Hersenz is een landelijke behandeling voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel. In de drie noordelijke provincies biedt De Noorderbrug deze behandeling aan.

Het belang van digitale behandeling

Mensen in Groningen, Friesland of Drenthe die Hersenz volgen hoeven deze, ondanks alle huidige Corona richtlijnen, niet op pauze te zetten. De behandeling die normaliter een combi van online en face-to-face contact is, kan op dit moment geheel digitaal en via beeldbellen of telefoon gevolgd worden.

Juist nu alle vaste structuren wegvallen hebben mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) er behoefte aan dat ondersteuning zoveel mogelijk door blijft gaan. De behandelaren van Hersenz  kunnen hun cliënten continuïteit en handvatten bieden. Die helpt cliënten, ook in deze moeilijke tijd, ‘op de rails’ te blijven. Het geeft mensen rust en maakt dat ze weer door kunnen.

Wat is Hersenz?

Hersenz is een behandeling voor mensen met NAH die na de eerste maanden van herstel thuis tegen de gevolgen van het letsel aan blijven lopen. De behandeling richt zich op het leren omgaan met veranderde emoties en gedrag, het in beweging kunnen blijven en grip houden op energie. Ook leren omgaan met veranderingen in communicatie (als gevolg van bijvoorbeeld spraakstoornissen) en de gevolgen voor hun denken, geheugen etc. komen aan de orde. Tevens is er aandacht voor de naasten. Zij kunnen meedoen in een groep van partners/naasten. Ook is er tijd en aandacht voor individueel contact.

Hoe ziet de digitale werkwijze eruit?

In normale tijden neemt de cliënt deel aan gezamenlijke groepsbehandelingen en zijn er individuele sessies met behandelaren. Nu tijdens de Coronacrisis fysiek contact niet mogelijk is, wordt door het interdisciplinaire team met veel creativiteit samen met iedere cliënt gezocht naar de meest ideale manier van behandeling. Bij het volgen van de online modules wordt er veel gebruik gemaakt van beeldbellen en de telefoon. Daarnaast worden er ook opdrachten via de mail en met de post verstuurd. Cliënten en medewerkers zijn enthousiast over de voortgang van de behandeling en zetten zich dan ook enthousiast in om door te kunnen gaan. Linda Veninga, één van de hoofdbehandelaar van Hersenz, vertelt: “Zelfs cliënten die de digitale wereld doodeng vonden en daar meestal zo ver mogelijk bij vandaan bleven, lukt het om de behandeling op deze manier te blijven volgen. Het gaat beter dan we ooit gedacht hadden.”

Omgaan met hersenletsel

Hierdoor kan Hersenz blijven bieden wat ze altijd doet: mensen leren om te gaan met de gevolgen van hun Niet Aangeboren Hersenletsel. In hun dagelijks leven is er als gevolg van het letsel al veel veranderd, nu in deze Corona-tijd is om hen heen ook nog eens alles anders.

Neem contact op via klantenadvies@noorderbrug voor meer informatie of kijk op www.hersenz.nl.

Print deze pagina